دانشیاردانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ،تهران،ایران
چکیده: (62 مشاهده)
توسعه کارآفرینی منطقهای به عنوان یکی از ارکان کلیدی پیشرفت اقتصادی، تحت تأثیر عوامل نهادی بومی قرار دارد که تعاملات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را شکل میدهند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل نهادی مؤثر بر توسعه کارآفرینی منطقهای، با رویکردی کیفی و از طریق مصاحبههای هدفمند با کنشگران کلیدی استان اردبیل انجام شد. یافتهها نشاندهنده نقش محوری نهادهای رسمی و غیررسمی در تسهیل یا مانعتراشی برای فعالیتهای کارآفرینانه است. طبقات اصلی استخراجشده شامل بسترسازی منطقهای (تسهیلگری و زیرساختها)، پیشرانی منطقهای (انگیزهبخشی، رقابتپذیری و ریسکپذیری)، پایدارسازی (تحملپذیری و آگاهسازی) هستند. این عوامل، با تأکید بر بومیسازی چارچوبهای نهادی، نشاندهنده ضرورت انطباق سیاستهای توسعه با اقتضائات محلی برای کاهش عدم قطعیت و تقویت نوآوری هستند. نتایج پژوهش بر ناکارآمدی رویکردهای جهانشمول در ایران و لزوم اتخاذ رویکردهای از پایین به بالا تأکید دارد. پیشنهاد میشود سیاستگذاران منطقهای بر مانعزدایی مقرراتی، تقویت شبکههای حمایتی و ادغام آموزش کارآفرینی در برنامههای دانشگاهی تمرکز کنند تا رقابتپذیری و رشد پایدار منطقهای تقویت شود. محدودیتهای پژوهش شامل عدم تعمیمپذیری آماری و تمرکز بر نمونههای هدفمند است که تحقیقات آتی میتوانند با رویکردهای کمی یا ترکیبی، این شکاف را پر کنند.
padash H. Identifying Institutional Factors Affecting Regional Entrepreneurship Development (Case Study: Ardabil Province). Quarterly Journal of Institutional Progress and Development 2025; 1 (1) URL: http://qipd.ir/article-1-29-fa.html
پاداش حمید. شناسایی عوامل نهادی موثر بر توسعه کارآفرینی منطقهای(مطالعه موردی: استان اردبیل). فصلنامه پیشرفت و توسعه نهادی. 1404; 1 (1)