دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر،تهران،ایران(نویسنده مسئول)
چکیده: (70 مشاهده)
مدیریت دانش نیاز به در نظر گرفتن سه عنصر مرتبط با هم افراد، فرآیندها و فناوری دارد. بیشتر فعالیتهای موجودکه بر روی افراد یا فن آوری متمرکز شده است،اغلب به حذف(درنظر نگرفتن) دو عنصر دیگر می انجامد. با این حال، بدون فکرکردن در مورد فرآیند-روش افراد ،سازمانها و حتی فن آوری انجام فعالیتها –هرگونه پیاده سازی از یک طرح مدیریت دانش در بهترین حالت خطرناک است و در بدترین حالت محکوم به شکست است. بسیاری از محققان توسعه محصول جدید را به عنوان یک فرایند متمرکز بر دانش معرفی کرده اند که با رشد فزاینده پیچیدگی محصولات و فناوری ها،به مدیریت دانش موثر، احتیاج مبرم دارد. تا کنون مطالعات زیادی بر روی اثرات بکارگیری مدیریت دانش بر فرآیند توسعه محصول جدید صورت گرفته است. این مطالعه، تلاشی است در راستای یاریرسانی به مدیرانی که سعی در نوآوری با رویکردی فرآیندیتر دارند. در نهایت شکوفایی توانمندی ایجاد مدیریت دانش در پایان این پروژه، میتواند از اثرات آن باشد. بدین ترتیب، طراحی مدل فرآیندی مدیریت دانش توسعه محصول برای سازمان های پروژه محور ضروری است تا در محیط های پویا رقابتی و کارآمد باقی بمانند. با جذب و به اشتراک گذاری دانش، بهبود فرآیندهای تحویل پروژه، افزایش همکاری، کاهش خطرات و توانمندسازی نوآوری، سازمان ها می توانند به اهداف خود دست یابند و پروژه های موفق ارائه دهند. روش انجام این تحقیق به صورت کیفی-کمی است که برای انجام تحلیل کیفی از مصاحبه با خبرگان و تحلیل تم استفاده شد و برای مشاهده روابط پارامترهای مدل نهایی با یکدیگر، از تکنیک دیمتل استفاده شده است و نمودار روابط بین آنها بر این اساس ترسیم شده است. براساس نتایج مصاحبه خبرگان و روش دیمتل مدل به ترتیب شامل؛ مرحله شناسایی و خلق دانش، اکتساب دانش طراحی محصول، ذخیرهسازی، کاربرد و بهره برداری دانش، یکپارچه سازی و ارزیابی دانش، شبکه سازی و تسهیم، تحلیل عملکرد محصول، یادگیری و تحلیل بازار و مشتری، توسعه و ارتقا محصول است.
zahedi M, ehsanian M. Presenting a process model of knowledge management in project-oriented organizations. Quarterly Journal of Institutional Progress and Development 2025; 1 (2) URL: http://qipd.ir/article-1-27-fa.html
زاهدی محمدرضا، احسانیان محمد. ارائه مدل فرآیندی مدیریت دانش در سازمان های پروژه محور. فصلنامه پیشرفت و توسعه نهادی. 1404; 1 (2)