[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( فصلنامه پیشرفت و توسعه نهادی بهار 1404 1404 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدلی جهت ارتقا یادگیری با استفاده از اشتراک دانش با تاکید بر مولفه های شناختی در سازمان های آموزشی
محمدرضا زاهدی ، الهام جلالی
دانشیاردانشگاه صنعتی مالک اشتر،تهران،ایران(نویسنده مسئوول)
چکیده:   (55 مشاهده)
    هدف اصلی این پژوهش  ارتقا یادگیری با استفاده از اشتراک دانش  با تاکید بر مولفه های شناختی می باشد.لذا از نظر ماهیت مسئله و هدف، تحقیق کاربردی محسوب می شود. بعد از شناسایی مولفه ها و ابعاد موثر بر اشتراک دانش در سازمان های دانشی(دانشگاه ها) و انتخاب تعدادی از این ابعاد طبق نظرات تیم خبرگی، این ابعاد با استفاده از روش تصمیم گیری و اولویت بندی DANP بررسی شده و شدت اثرگذاری و اثرپذیری هریک از عوامل بدست آمد. تعداد 26مولفه با توجه به ادبیات اشتراک دانش و یادگیری در سازمان های دانشی(دانشگاه ها) و نظرات تیم خبرگی بدست آمد که پس از دسته بندی این مولفه ها توسط تیم خبرگی، تعداد 8 بعد(عامل) برای ارتقا یادگیری با استفاده از اشتراک دانش در سازمان های دانشی شناسایی شد، که پایایی و روایی این پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. سپس با استفاده از روش تصمیم گیری و اولویت بندی DANP  میزان اثرگذاری و اثرپذیری هر یک از ابعاد مشخص و الگویی برای ارتقا یادگیری با استفاده از اشتراک دانش با تاکید بر مولفه های شناختی در دانشگاه ها ارائه شد. با توجه به بررسی های انجام شده مشخص گردید برخی از عوامل شناختی همچون شبکه های سازمانی،ویژگی های فردی و فرهنگ سازمانی جزو بارزترین عوامل اثر گذار بوده و منجر به افزایش تمایل برای اشتراک دانش می شود که مستقیما بر روی ارتقا یادگیری اثرگذار می باشد.
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری سازمانی، اشتراک دانش، مولفه های شناختی، روش تصمیم گیری
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/4 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1404/1/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zahedi M, JALALI E. Presenting a model for promoting learning using knowledge sharing with an emphasis on cognitive components in educational organizations. Quarterly Journal of Institutional Progress and Development 2025; 1 (1)
URL: http://qipd.ir/article-1-21-fa.html

زاهدی محمدرضا، جلالی الهام. ارائه مدلی جهت ارتقا یادگیری با استفاده از اشتراک دانش با تاکید بر مولفه های شناختی در سازمان های آموزشی. فصلنامه پیشرفت و توسعه نهادی. 1404; 1 (1)

URL: http://qipd.ir/article-1-21-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( فصلنامه پیشرفت و توسعه نهادی بهار 1404 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پیشرفت و توسعه نهادی Quarterly Journal of Institutional Progress and Development
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4722