هدف اصلی این پژوهش ارتقا یادگیری با استفاده از اشتراک دانش با تاکید بر مولفه های شناختی می باشد.لذا از نظر ماهیت مسئله و هدف، تحقیق کاربردی محسوب می شود. بعد از شناسایی مولفه ها و ابعاد موثر بر اشتراک دانش در سازمان های دانشی(دانشگاه ها) و انتخاب تعدادی از این ابعاد طبق نظرات تیم خبرگی، این ابعاد با استفاده از روش تصمیم گیری و اولویت بندی DANP بررسی شده و شدت اثرگذاری و اثرپذیری هریک از عوامل بدست آمد.تعداد 26مولفه با توجه به ادبیات اشتراک دانش و یادگیری در سازمان های دانشی(دانشگاه ها) و نظرات تیم خبرگی بدست آمد که پس از دسته بندی این مولفه ها توسط تیم خبرگی، تعداد 8 بعد(عامل) برای ارتقا یادگیری با استفاده از اشتراک دانش در سازمان های دانشی شناسایی شد، که پایایی و روایی این پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. سپس با استفاده از روش تصمیم گیری و اولویت بندی DANP میزان اثرگذاری و اثرپذیری هر یک از ابعاد مشخص و الگویی برای ارتقا یادگیری با استفاده از اشتراک دانش با تاکید بر مولفه های شناختی در دانشگاه ها ارائه شد. با توجه به بررسی های انجام شده مشخص گردید برخی از عوامل شناختی همچون شبکه های سازمانی،ویژگی های فردی و فرهنگ سازمانی جزو بارزترین عوامل اثر گذار بوده و منجر به افزایش تمایل برای اشتراک دانش می شود که مستقیما بر روی ارتقا یادگیری اثرگذار می باشد.
zahedi M, JALALI E. Presenting a model for promoting learning using knowledge sharing with an emphasis on cognitive components in educational organizations. Quarterly Journal of Institutional Progress and Development 2025; 1 (1) URL: http://qipd.ir/article-1-21-fa.html
زاهدی محمدرضا، جلالی الهام. ارائه مدلی جهت ارتقا یادگیری با استفاده از اشتراک دانش با تاکید بر مولفه های شناختی در سازمان های آموزشی. فصلنامه پیشرفت و توسعه نهادی. 1404; 1 (1)